Pamětní deska tisícího kilometru českých lokálních drah

Umístění desky v zárubní zdi na edikule s římsami, konzolkami a pilastry.
Umístění desky v zárubní zdi na edikule s římsami, konzolkami a pilastry.

Pamětní deska tisícího kilometru lokálních drah v českém království se nachází od roku 1908 na zárubni východního portálu Pěčínského tunelu.

Historie

Pamětní deska byla osazena do kamenné zárubní zdi 14. října 1906 jako připomínka dokončení 1000. kilometru lokálek na území českého království, nad nimiž převzal finanční garanci stát. Tento způsob garantování zisku z provozu dráhy byl v poslední čtvrtině 19. a na začátku 20. století zdaleka nejobvyklejším modelem pro financování místních drah, díky kterému získaly Čechy, Morava a Slezsko jednu z nejhustších železničních sítí na světě, ovšem někdy též za cenu stavby drah, jejichž návratnost byla přinejmenším sporná. Kromě státem garantovaných drah vznikaly v menším měřítku též dráhy financované pouze soukromým kapitálem a proto nešlo o 1000. kilometr lokálek obecně (celkem bylo s garancí Českého království vystavěno 1094 km a bez garance 173 km místníh drah).

Pohled na desku skrze východní portál Pěčínského tunelu.
Pohled na desku skrze východní portál Pěčínského tunelu.

V roce 1946 byla deska sňata a přenesena do Národního technického muzea v Praze, nicméně o deset let později byla na místo navrácena. Od 3. května 1958 je chráněna jako kulturní památka. V noci z 11. na 12. září 2010 byla deska ukradena organizovanou skupinou zlodějů kovů, z nichž čtyři byli posléze dopadeni a v roce 2011 potrestáni vězením až 7 let. Naneštěstí desku stihli mezitím zničit, proto dobrovolníci iniciovali akci na nahrazení desky, které se ujalo město Rokytnice v Orlických horách, společně se SŽDC a Královéhradeckým krajem. Podle dochovaných fotografií byla vytvořena dvojice replik - jednak bronzová, která se nachází na ředitelství SŽ v Praze, dále pryskyřičná, která byla osazena na původní místo v zárubní zdi u Pěčínského tunelu.

Popis

Deska se nachází v km 14,5 na pravé strajně trati Doudleby nad Orlicí – Rokytnice v Orlických horách v zárubní zdi východního portálu Pěčínského tunelu. Místo je přístupné pouze po železniční trati a přítomnost desky je tak částečně i z bezpečnostních důvodů spíše ukryta.

Původní bronzová, nyní pryskyřičná deska má velikost mírně přesahující rozměry 1 m × 1 m a tvar obdélníka završeného oblounem se stylizovaným reliéfem svatováclavské koruny, coby symbolem Českého království. Pod korunou se nachází erb s českým lvem a štítek „1000km“ ověnčené plejádou zřejmě vavřínových listů i s květenstvím plodů, které směrem dolů lemují rovněž rámec s následujícím nápisem, vyvedeným v češtině (na prvním) a němčině (na druhém) místě:

ZA PANOVÁNÍ
JEHO VELIČENSTVA
FRANTIŠKA JOSEFA I;
z boží milosti císaře rakouského
krále českého atd·a apoštolského
krále uherského atd.atd.
když byl
JIŘÍ KNÍŽE z LOBKOWICZ
nejvyšším maršálkem zemským král·českého
a přísedící zemského výboru
VOJTĚCH JOSEF HRABĚ SCHOENBORN
zpravodajem ve věcech železničních
byl
TISÍCÍ KILOMETR
místních drah garantovaných královstvím
českým a stavěných za dozoru zemského výboru království českého
NA TOMTO MÍSTĚ DOBUDOVÁN
DNE 20-ZÁŘÍ 1906-
UNTER DER REGIERUNG
SEINER MAJESTÄT
FRANZ JOSEF I.
von guttes Gnaden Keisers von Oester-
reich Königs von Böhmen usw-und aposto-
lischen Königs von Ungarn usw.usw.
als
GEORG FÜRSTvonLOBKOWICZ
Oberstlandmarschall des Königreichs Böhmen,
und Landesausschussbesitzer
ADALBERT JOSEF GRAF SCHOENBORN
referent in Eisenbahnangelegenheitenwar
wurde
DER TAUSENDSTE KILOMETER
der von Königreiche Böhmen garantieren
un unter der aufsicht des
Landesausschusses des Königreiches Böhmen
gebauten Lokalbahnen AN DIESER STELLE VOLLENDET
AM 20-SEPTEMBER 1906-

Vlevo pod vlastní deskou je připevněna menší kovová cedulka s nápisem:

Tato deska byla uschována v létech 1946-56
v Národním technickém museu v Praze a vrácena na
původní místo u příležitosti padesátého výročí trati
Doudleby nad Orlicí – Vamberk – Rokytnice v Orlických horách.

Od roku 2010 je na místě původní desky instalována pryskyřičná replika, která je takřka k nerozeznání od původní desky.
Od roku 2010 je na místě původní desky instalována pryskyřičná replika, která je takřka k nerozeznání od původní desky.

Zdroje

  1. Pavlíček, S.: Naše lokálky. Dokořán, s. r. o. Dotisk 1. vydání, Praha, 2002. ISBN: 80-86569-13-6.
  2. Národní památkový ústav: Pamětní deska tisícího kilometru místní železnice. Dostupné z https://pamatkovykatalog.cz/pametni-deska-tisiciho-kilometru-mistni-zeleznice-12243752.
  3. Friček, M.: Ukradená pamětní deska by se měla vrátit na své místo. Dostupné z https://rychnovsky.denik.cz/zpravy_region/ukradena-pametni-deska-by-se-mela-vratit-na-sve-misto-20120612.html.
 
Článek ze dne 27. 10. 2023 byl naposledy upraven dne 27. 10. 2023 a zobrazen celkem 540×, naposledy dne 2. 5. 2024 v 18:36.
 
 

Články související s tématem Pamětní deska tisícího kilometru českých lokálních drah

Zpět | Nahoru

Pěčínský tunel
Pěčínský tunel
Název tunelu: Pěčínský Evidenční číslo: 155 Délka: 100,76 m Trať: Úsek: Slatina nad Zdobnicí – P…

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:
 
Citace: Kalina, J., Horáková, D., Kuchař, J., Správným směrem [online]. Jiří Kalina, 2014 [cit. 2024-05-03]
Dostupné z: http://spravnym.smerem.cz/Tema/Pam%C4%9Btn%C3%AD%20deska%20tis%C3%ADc%C3%ADho%20kilometru%20%C4%8Desk%C3%BDch%20lok%C3%A1ln%C3%ADch%20drah.
 
Desktopová verze | Mobilní verze